Twitter

Follow Vanderveeren on Twitter

Kristof Vliegen: ‘Doelstelling blijft top-50’

Dit interview, met Kristof Vliegen, vond ook eind april plaats, voor mytennis.be

De resultaten van Kristof Vliegen verlopen – net als die van zijn favoriete voetbalclub Racing Genk – wisselvallig dit seizoen. Winst op het challengertoernooi van Besançon en een kwartfinale in Johannesburg werden afgewisseld met mindere resultaten in Napels en Marrakech. MyTennis overliep samen met de Limburger de voorbije vier maanden.


Hoe evalueer je het begin van 2009?

‘Op tennistiek vlak vond ik januari een goeie maand. Vijf weken lang heb ik, door een blessure aan mijn linkerpols, backhand met één hand gespeeld. Ook al kon ik die periode mijn beste kwaliteiten niet bovenhalen, toch verloor ik slechts heel nipt van jongens als Kohlschreiber en Bolelli. Daarna begon dat linkerhand beter te gaan, waardoor ik Besançon won. Tot aan de Daviscup zag alles er dus goed uit. Met een eerste gravelpartij in zes maanden en de problemen van een nieuw racket, viel dat weekend wat tegen.Na een mindere maand maart, speel ik de laatste weken opnieuw heel goed.’

Wat vind je van de nieuwe puntentelling op het ATP-circuit?

‘De ATP heeft dat jammer genoeg gewoon opgelegd. Ze willen een top-30 met dezelfde bekende gezichten, die overal spelen. In de normale telling zou ik nu rond plaats 65 staan, terwijl ik als nummer 100 zwaar moet werken om op de hoofdtabel van Wimbledon te geraken. Het systeem geldt voor iedereen, maar zij die vorig jaar in het begin van het seizoen goed gepresteerd hebben, betalen dat nu cash.’

Hoe kijk je terug naar het racketincident tegen Ljubicic?

‘Ik vind het niet goed wat ik heb gedaan, maar niemand heeft me ooit gevraagd waaròm ik mijn racket kapot sloeg. Ik had in de tweede set twee matchballen gered, vocht hard terug en stond in de derde set 4-1 voor. Toch geef ik dat nog af, wat toen erg frustrerend was. Ik mis op dat moment een ticket voor Wimbledon en 40 000 euro. Als zakenmensen een zwaar contract mislopen, durven zij thuis wel eens door het lint te gaan. Mijn reactie duurde misschien vijf seconden. Toch vindt men dat belangrijker dan mijn goeie partij tegen het ex-nummer drie van de wereld.’

Naar welke toernooien kijk je specifiek nog naar uit?

‘Tot eind juli heb ik bijna geen punten te verdedigen. In die periode zijn de grandslams heel belangrijk. Als ik daar derde of vierde ronde kan halen, is de top-50 opnieuw mogelijk. Ik heb top-30 gestaan en denk nog altijd dat ik kan terugkomen naar een heel goed niveau. Tot plaats 50 staan jongens tegen wie ik altijd kans heb om te winnen.’

Als voorbereiding op Roland Garros speelt 'Fly' nog de challenger van Bordeaux en het ATP-toernooi van Belgrado, dat vandaag van start gaat.