Twitter

Follow Vanderveeren on Twitter

Mobiele debielen


Het openbaar vervoer in Brussel. Een zwervend hoopje ellende. Vooral de hoofdstedelijke bussen vervoeren meer miserie dan passagiers. Werkloosheid druipt van de onterecht vermoeide gelaten, afgepeigerd door overactieve tongen. Luidruchtig verzet tegen de lusteloosheid. Hun oeverloos mobiel gebel wakkert mijn irritatiestroom aan. ‘Wie niet arbeidt, zwijgt beter,’ denkt deze hardwerkende Vlaming.

Wie betaalt trouwens al die GSM-rekeningen? Bepaald kapitaalkrachtig presenteren deze langbellers zich niet. In training of keukenlakens gehulde Noord-Afrikanen, Congolezen en Polen: achteraan in de (officiële) activiteitsgraad, voorop in het GSM-verbruik. Na jaren van Europese en Russische onderdrukking spuwen ze hun gal tegen iedereen die het horen wil. Ik eerlijk gezegd niet.

Los van het feit dat ik van dat gebral geen reet begrijp, betwijfel ik ten zeerste of dat gekanker aan klanken iets interessants herbergt. De geschiedenis leert ons dat vooral Britten, Duitsers en Grieken essentiële levenslessen verkondigen. En die heb ik nog maar weinig mogen verwelkomen op de lijnen die me van eclatante expatapéros naar zijden slaapkussens vervoeren. Mr. Cab Driver? Fuck you, I'm a survivor.

Begrijp me niet verkeerd. Dit onbehagen is niet geworteld in racistische grond. Eddy die tegen Marie-Claire in afschuwelijk Aalsters het boodschappenlijstje tot het einde van zijn busrit overloopt, krijgt dezelfde zucht van dedain toegeworpen. Alleen blijken bepaalde bevolkingsgroepen iets luidruchtiger op deze bussen naar de hel.

Repressie dringt zich op tegen deze vervuilende veelspraak. Wie de bewegende publieke ruimte langer dan noodzakelijk bezoedelt met nietszeggende nonsens, betaalt een bijkomende taks. Vlaanderen mag zich niet langer laten ringeloren. Vooral omdat ik me niet van de indruk kan ontdoen, dat dit gebel subtiele vormen van pesterijen zijn.

Hun klaagzangen duren immers – opvallend genoeg – even lang als hun busrit. En telkens smeken ze alsof hun leven ervan afhangt. Als een stilzwijgend lammetje onderga ik deze vocale verkrachtingen. Files doen de aders van onze economie dichtslibben, maar deze busdrama’s bezorgen mij een verkeersinfarct. Mobiel bellende debielen op de bus. De Pest van Vlaanderen.