Twitter

Follow Vanderveeren on Twitter

De Kracht van Febreze


Het gure lenteweer, eigen aan ons landje, duwt me vroeger dan voorzien tussen de uitgaansmuren. Late terrasjes begeleid door een nachtbriesje zijn pas een aangename optie na Hemelvaartsdag. Verdomde weergoden. De frisse buitenlucht maakt opnieuw plaats voor de met tabak vervuilde caféreuk. I need a bottle of Febreze.

Dat onzichtbaar goedje van Proctor & Gamble vormt verre van een wazige gok. Kleurloos jaagt het de kankergeur uit mijn kledij, zonder een spoor van vernieling na te laten. Degelijkheid op z’n Duits, zonder collateral damage. De kracht van Febreze, de stille stankdoder. De ochtendstond heeft niet langer rook in de mond.

Wat is me dit allemaal...Heeft de Amerikaanse multinational VDV voor zijn dieronvriendelijke kar gespannen? Nu al Don Draper achterna? Nee hoor, ik ben Febreze gewoonweg dankbaar dat ik de ochtend okselfris kan starten, na een nachtje naar rook te hebben gehapt. Dat het in haar reinigingsoperatie blijkbaar ook rondsnuffelende huisdieren uittelt, is handig meegenomen.

Met Febreze draag je de nacht niet langer mee naar de morgen. Het is een godsgeschenk voor traditionele mannen als ik, die zelf dagelijks de was doen als hopeloos modern beschouwen. Geen tijd, geen goesting, moeder woont te ver.
De vele euro’s die ik aan dit spuitgoedje verbras, staan in schil contrast met de weinige Zweedse kronen die naar P&G vloeiden. Op Erasmus was er voor Febreze geen plaats in het boodschappenmandje tussen de Krisprolls en de köttbullar.

In het hoge rookvrije Noorden bleef enkel – if you got lucky – de verleidelijke parfumgeur van een passionele passante op de nachtelijke tocht in het riddergewaad hangen. Als uit de hemel neergedwarreld. Geloof me, Febreze vernietigt élk spoor van die genotsgeuren. En was dus niet welkom op het Scandinavische kasticket.

Quasi in heel Europa heeft de odeur van het leven haar plaats herwonnen ten koste van de stank van verstikking. Het Oude Continent ademt opnieuw vrij, maar België bleef gesluierd achter een driest rookgordijn. De liberalen weigerden de gezondheid te vrijwaren. Tot de rechterlijke macht gezond verstand uitsprak. Onze Praagse Lente start op 1 juli 2011. Geen dag te vroeg. De mistige winter heeft al genoeg slachtoffers op haar kankerconto.

In die donkere periode was Febreze steeds op post. Een trouwe ochtendvriend. Een medestrijder tegen het stinkdier. Adieu, spuitwonder. Ik schud je deze lente voor de laatste maal de hand.