Twitter

Follow Vanderveeren on Twitter

Kneuterig Kuipke


Als goeie Vlaming pik ik zo nu en dan een Vlaamse kermis mee. Bloedworst, nektapijten, Shoe Discount. Even met het kwaliteitsleer los van de Brusselse salontafels, voeten op de grond. Gentse grond, afgelopen week. Gratis kaarten voor de befaamde lokale Zesdaagse lokten me richting Citadelpark. Uiteraard met een bord tussen de billetjes.

Met de sneakers tussen het voetvolk staan. Strak plan. Locatie? Het middenplein. Waar stijve harken van boeren in soepele ballerina’s veranderen. Omsingeld door fietsende waaghalzen zonder remmen, draaien romp en pint op het ritme van de Racing Rats. Onverwachte elegantie tussen houten planken bezoedeld door Ninoofse drankencentrales.

Echter weinig primadonna’s tussen de Primus-vaten. Tot genoegen van mijn gesprekspartner, die me met volle overgave de obscure regels van de puntenkoers en de ploegafvalling tracht bij te brengen. Een sporadische avond waarbij mijn arendsblik niet afdwaalt naar het pronkgedrag van loslopend wild. Helaas. Met dezelfde holle blik als de ronddravende Miss Witloof beantwoord ik zijn vurig discours. Geen voeling met de polsslag van de piste, luidt het verdict van de volksjury.

Blijkbaar voldoet een rijke geschiedenis niet om deze veeleisende Vanderveeren te bekoren. Ook de Kriek Mystic schenkt het historische kader geen gewenst charisma. Sporters met het trainingsschema van een topsporter, maar met het aura van een dorpsidool. En die als charmezanger van dienst de pauze invullen. De Argentijn Donadio dacht met een eigen versie van ‘Angels’ de zaal de hemel in te zingen. Het toilet bleek de massale publieksbestemming.

En toch. Het heeft allemaal haar charmes. Ongedwongenheid ademt vrijuit op de van rook verloste tribunes. Bloemen worden uitgedeeld als ware het Afrikaanse voedselpakketten. Sportiviteit even logisch als het pisteparcours. Bij het romantische gezoem van de derny’s waan ik me in de akoestische sluiers van een betoverde Vooruit. Zowaar een kneuterig Kuipke…
Tot de naam van een jonge held doorheen de hal schalt. Oh my gosh, no posh, but Tosh. Volks Vlaanderen ontwaakt. De Zesdaagse van Gent. Eén avond was voldoende.