Twitter

Follow Vanderveeren on Twitter

A&F

A&F heeft haar eerste vestiging in België geopend. Eindelijk, denkt merkbewust Vlaanderen. Dom, denk ik dan. Het exclusieve is er nu wel helemaal van af. Al was A&F al langer voer voor de massa.
Weemoedig denk ik terug aan de tijd waar A&F op het Europese vasteland slechts de schouders van een kleine elite mocht verwarmen. Zou mijn kijk op de wereld met minder modekennis doorspekt zijn, ik had gedacht dat Abercrombie & Fitch een samenwerkingsverband tussen universiteiten aan de Amerikaanse westkust was. Harvard & Princeton met een Californische twitch.

Behalve de uitgekiende marketingstrategie was er echter weinig aan het intellectuele handje. Het casual strakke A&F-materiaal omlijnde bevallige bovenlichamen van kredietkaartkippetjes, die dankzij papa’s generositeit nooit van financiële verlegenheid zullen blozen. Chicks in hoodies zorgden voor een waslijst aan woodies.
Ook razend populair bij pochers met zijstrepen, doorgaans nazwetend van jachtavonturen in pastelkleurige hemden waar een rendier op prijkt. Al was een vunzig varken in vele gevallen eerlijker geweest.

Gedragen door nazaten van gestelde families. Want wie met A&F wilde pronken, moest het water over. En kwam niet toe met de handbagage van Ryanair. Londen was leuk, New York beter. A&F was hot, hun hoodies een hebbeding. Clothes for the rich, but not so famous.

But word got 'round en met de duik van de dollar en de pond, vlogen horden toeristen op zoek naar Angelsaksische appetijtelijkheden. A&F werd bij thuiskomst afgeschilderd als een droomwereld waarin bloedmooie babes & binken halfnaakt de Welriekende Dreef bevolken. Aanschuiven was nog nooit zo veelbelovend. Koopjes voor kapitaalkrachtigen werden dromen voor doorsneediva’s. De Blijde Boodschap bereikte en masse het Oude Continent, waar de jeugd cashgewijs intekende op deze nieuwe American Dream.

Nu met de opening op Belgische bodem de val van de Muur compleet is, dreigt het Scapa-syndroom voor A&F. Net als toen zullen de boorden neerdalen en dreigt Blankenberge Knokke opnieuw te overspoelen. Het Sportpaleis-volk krijgt het ongetwijfeld heet aan Louise, maar ik bevries. Democratisering in de mode-industrie impliceert immers marginalisering. Snel zullen zelfs arme alcoholici zich tussen de sixpacks wagen.

Ook Starbucks verloor in Antwerpen haar magie. Cash before cockyness leverde lauwe oploskoffie op. Wie als Amerikaan voet op vaste Europese grond zet, vecht niet langer tegen Duitse demonen, maar tegen de uitwassen van zijn massakapitalisme. Waar het volk regeert, dreigt de eenheidsworst als hoofdschotel.
A&F gooit haar Europese eigenheid in Elsene te koop. Het rendier van Troje in Brussel. My my, at Waterloo Avenue A&F did surrender.