Twitter

Follow Vanderveeren on Twitter

1001 Facebook-vrienden voor Vanderveeren


Yannick Vanderveeren heeft sinds deze ochtend 1.001 Facebook-vrienden. Het nieuws is door Marc Zuckerberg, CEO bij Facebook, bevestigd. Na zijn eerste postzegel uit Belgisch Congo en zijn 500ste portie IKEA-balletjes, spreekt de 29-jarige Vanderveeren van een nieuwe mijlpaal. Zelfs meer dan dat. Hij beschouwt z'n leven reeds als geslaagd.

'Al voor ik de zuipkaart van mijn twintiger jaren heb ingeruild voor een tienbeurtenkaart op tram 3 die vooral zal halt houden op babyborrels, oudercontacten en in swingerclubs, voel ik dat m'n taak volbracht is.' Uw favoriete blog sprak met Vanderveeren af aan de toog van de Leuvense Lapaz, waar zijn succesverhaal in 2006 startte: 'Een werk van lange alcoholadem.'

Na vandaag kan niets nog de Zuid-Antwerpenaar zorgen baren. Tenzij een openstaande hypotheekschuld van 285 maanden en een haarlijn die even snel dreigt op te schuiven als de grenzen van het IS-kalifaat. 'Maar voor elk probleem heb ik nu ongetwijfeld een echte vriend. Iemand die je probleemloos in het holst van de nacht, wanneer zelfs de maan even naar slaap verlangt, kunt opbellen,' stelt hij poëtisch. Vanderveeren vindt het wel jammer dat hij van negenhonderd van zijn goede vrienden hun gsm-nummer niet heeft.

Over de stelling dat mensen met meer dan duizend vrienden op Facebook narcistisch zouden zijn, is de universitair geschoolde Vanderveeren duidelijk: 'Leugens hoor je overal, maar vooral van sukkels met minder dan duizend vrienden. Zij omringen zich steeds met dezelfde meelopers waardoor hun meningen gevoed zijn door smakeloze eenheidsworst. Ik daarentegen kan 1.001 wilde nachten beleven met interessante toppers uit alle windhoeken.' Hoe hij die wilde nachten met ‘Dakwerken Janssens’ of ‘Frituur op den Hoek’ concreet ziet, wou Mr. Popular niet zeggen.

Met het verwerven van 1.001 Facebook-vrienden verwezenlijkt Vanderveeren hoe dan ook een kinderdroom. Hij beschouwt dit als het ultieme bewijs van populariteit: 'In de lagere school wilde iedereen de nieuwe Luc Nilis worden. Ik wilde echter geen tien, maar duizend ploegmaatjes rond mij. En de neus van Nilis vond ik ook maar niets.'

Zijn toenmalige klasgenootjes reageerden echter afwijzend en plasten dagelijks z’n brooddoos vol. 'Als ik nu een voor een naar hun aantal vrienden kijk... Tja, dan weten we wel wie het het verst geschopt heeft,' lacht Vanderveeren, terwijl hij met z'n wijsvinger twee maal kort op het toogblad tikt.

Social media watchers beweren overigens dat als je alle 1.001 Facebook-vrienden van Vanderveeren zou samenbrengen, het event een vergelijkbare renommee zou hebben met dat van het World Economic Forum in Davos. Netwerken op wereldniveau, zeg maar. Sommigen durven het belang van ‘VDV’s 1.001’ zelfs op het niveau van Schindler’s List te plaatsen. 'Ik ga me niet aan historische vergelijkingen wagen, maar je kan moeilijk naast de draagwijdte van mijn lijst kijken,' aldus Vanderveeren.

Als reactie op de kritiek dat hij meer dan acht Facebook-jaren nodig heeft gehad om de kaap van de duizend te overschrijden, verwijst Vanderveeren naar het defrienden. Een hype die hij naar eigen zeggen in 2010 startte. 'Spijt heb ik echter niet. Mijn eliminatieproces zorgde voor een perfect uitgebalanceerde kwaliteitslijst met het keurmerk van mijn oogopslag.'

Van enige rancune tegenover mensen die hem defriendden, lijkt Vanderveeren geen last te hebben: 'Ik begrijp deze vrouwen wel. Door mij te defrienden, dachten ze hard to get te spelen en zo meer kans te maken bij mij. Nochtans weet ie-de-reen toch dat dit enkel werkt bij Scandinavische blondines met modellenmaten,' fronst hij het voorhoofd. Op de vraag waarom dan ook zeven Zweedse toppers uit Stureplan (exclusieve uitgaansbuurt in Stockholm, red.) hem als Facebook-vriend schrapten, blijft Vanderveeren het antwoord schuldig.

We hebben een gevoelige snaar geraakt. Zijn zwarte schoenen uit slangenleer schuiven over het visgraatparket, waarop hij dan toch even natrapt richting de defrienders: "Buitenwippers raadplegen mijn vriendenlijst standaard ter controle aan de ingang van verschillende jetsetclubs. Als je er niet op staat, kom je er sowieso niet in. Met mij te defrienden hebben enkele zelfverklaarde social queens in hun op Bali gebronzeerd eigen vel geschoten. Wanneer ik hun Bobbi Brown-mascara zie neerdruppelen op het scherm van hun witte iPhone 6 plus waar ze verweesd naar staren, dan denk ik ‘Two can play that game’." Vanderveeren defriend je niet ongestraft, zoveel is duidelijk.

Gelukkig verdringt de geur van zijn dubbele espresso - 'uit Ethiopië, zo doe ik ook wat voor de wereld' - de geladen sfeer aan de tapkraan. De sociale kameleon klaart op. Vanderveeren ziet z’n vriendenlijst de komende jaren alleen maar verder groeien. Nochtans waarschuwen trendwatchers dat hij met z’n verhuis naar Mechelen en z’n huwelijk met een Noorse huismus zich een sociaal graf heeft gegraven.

'Al van jongsbeen af bewandel ik de moeilijkste weg. Dat heeft vooral met m’n zwak oriëntatievermogen te maken, maar het bleek een groeipad voor de toekomst. Tegen 2020 wil ik de kaap van 2.000 Facebook-vrienden bereikt hebben. Met daarin m’n kinderen, als ze me tenminste willen toevoegen,' besluit Vanderveeren met een knipoog.